Pages

Muqaddimah

Assalamualaikum dan selamat datang ke blog areMaL. Blog ini adalah merupakan blog sendirian berhad. Segala yang tercatat dalam blog ini adalah hak pemilik blog kecuali diberitahu. Jika terdapat kesalahan fakta, kesalahfahaman isu atau yang berkaitan dengannya sila hubungi terus blogmaster :D

Perjalanan ini akan terhenti sekejap di lampu isyarat, dan akan diteruskan apabila lampunya bertukar HIJAU. Bersabarlah sekejap menunggu warna HIJAU itu, sementara warna MERAH dan KUNING silih berganti. Tapi ingat enjin jangan dimatikan!" TGNA

Jika Allah swt tidak menolongmu apa-apa yang kamu hendak, Nescaya tidak mungkin makhluk dapat menolongmu,Jika Dia tidak menunjukkanmu pada setiap jalan, Nescaya sesatlahmu sekalipun pakar yang menunjukkannya.
www.flickr.com
areMaL's items Go to areMaL's photostream

05 November 2009

Kelantan Mundur? - Satu Dakyah Memalukan

Bila ada pilihan raya kecil, isu Kelantan mundur telah dilaungkan dalam kempen, termasuk oleh pemimpin besar negara, tetapi ianya segera diberhentikan seperti seolah-olah tersasul. Ini berpunca dari dakyah media yang berjaya memperdaya otak penduduk Malaysia termasuk pemimpin tinggi negara.

Semasa satu rombongan dari kampung dibawa ke KL pada 2004, salah satu tempat yang dilawati ialah Kementerian Dalam Negeri, semasa taklimat, antara maklumat yang diberikan ialah, hampir 50% daripada penuntut keseluruhan IPTA dan IPTS adalah pemegang kad 03 iaitu asal dari Kelantan, selebihnya ialah bangsa lain dan orang Melayu negeri lain. 70% daripada pegawai dan guru-guru kumpulan A adalah orang Kelantan.

Perkembangan ilmu di Kelantan bermula sejak lebih seratus tahun dahulu dan terkenal diseluruh Nusantara semasa berkembangnya pengajian pondok.

Kepada sesiapa yang pernah belajar di Universiti atau belajar sekolah asrama penuh akan tahu tentang jumlah pelajar Kelantan. Ini bermula sejak sekolah menengah Melayu diujudkan pada awal 70 an. Baru-baru ini saya sempat bertannya dengan pelajar UPSI dan UUM, kedua-duanya mengatakan 40% dari pelajar adalah orang Kelantan.

Modal insan yang amat luar biasa ini telah membawa perubahan besar dari segi penduduknya. Penduduk Kelantan adalah paling maju di Malaysia jika dikira dari segi orang Melayu. Mall dan Hypermarket mencatat jualan terbesar di Malaysia. Trend baru sekarang ialah Supermarket dibina di kampung-kampung di Kelantan.

Mengapakah modal insan mampu membawa perubahan begitu besar ? Dengan pendidikan tinggi, mereka tergolong para profesional, ahli perniagaan di seluruh Malaysia dan luar Malaysia dan berkhidmat disektor awam dan swasta. Segala kekayaan yang diperoleh dibelanja di Kelantan.

Kerajaan hanya mampu membina jalan raya, sekolah, universiti, pejabat kerajaan dan lain-lain. Tetapi dari segi penduduk Melayu tidak banyak berubah. Ini berlaku diluar Kelantan. Banyak yang masih berada di tahap lama dan amat mengejutkan orang Kelantan, bila mereka berkunjung kenegeri lain dan melihat keadaan orang Melayu negeri lain.

Ledakan pembinaan rumah-rumah mewah diseluruh kampung di Kelantan adalah satu fenomena yang amat luar biasa. Ada ratusan rumah mencecah jutaan ringgit dan kalau di Selangor boleh bernilai hingga 20 juta. Jika dibuat bancian mungkin nilai rumah kediman di seluruh Kelantan ini boleh mengatasi rumah kediaman di Selangor. Fakta ini sepatutnya tidak disembunyikan.

Pada masa ini, mana-mana pelajar Kelantan yang belajar di Universiti, ibu bapanya juga lepasan universiti. Ini kerana perkembangan ilmu telah lama berlaku di Kelantan sejak nenek moyang mereka dahulu. Negeri lain perlukan mungkin 20 tahun lagi untuk mencapai tahap ini.

Bayangkan jika semua pelajar universiti dari Kelantan di bawa balik ke Kelantan, hampir separuh dari universiti akan kosong.

Kempen Kelantan mundur patut dihentikan segera kerana memalukan bagi orang mengeluarkan kata-kata itu dan akan memakan diri orang Melayu diluar Kelantan kerana menyangka mereka lebih maju dan akan terkejut besar bila melawat, terutamanya diluar bandar di Kelantan.
Orang Kelantan sebenarnya menguasai Malaysia seperti mana orang Yahudi menguasai Amerika

Sumber

1 comment:

Adi Atsauri said...

itulah realiti nya di bumi 1Malaysia ini. Kaum Melayu cerdik pandai yang rata2nya dari Kelantan dianaktirikan, dipandang serong dari segenap segi.
Seharusnya Malaysia berbangga, kaum Melayu Kelantan yang banyak memberi sumbangan kepada pembangunan negara, belum lagi dikira dari segi integrasi kaum antara kaum China dan India, semuanya di atas dasar 'Kelate Kito'.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...